Tillbaka till Insights

Vägen framåt

Christopher Bell Blomquist
0E2E80AB FCF9 4B1F 8791 815412A17C3A
© Scotwork

2021, ett nytt år som redan visar sig innehålla en del intressanta möjligheter samtidigt som det finns en del orosmoln att hålla koll på.

Överlag, så är det många som har klarat sig bra och som nu i 2021 börjar fundera på om det är en tillfällighet, eller om det kommer att hålla i sig med pandemin, eller om det kommer att ske fler förändringar framöver för oss alla.

Den stora frågan är nu hur skall vi planera för vår verksamhet framöver på både lång och kort sikt, därutöver är frågan vad för taktiska och strategiska beslut vi behöver ta avseende vår framtid.

När jag talar runt med olika företag så inser jag att det finns en rad olika uppfattningar om hur vår framtid kommer att utveckla sig, beroende på om man har problem eller inte med verksamhet.

SWE!

Till det här så kan det läggas en rad olika parametrar, så som bransch, storlek, samt hur många som sitter i beslutsprocessen eller om det är ett mindre företag, kanske tom ett familjeföretag eller en organisation.

För mig har det hela resulterat i två huvudfrågor som jag tror att alla bör ställa sig själva, fundera över och bestämma sig för hur man bör agera dagens turbulenta verklighet.

Den ena frågeställningen bygger på att utmaningarna är tillfälliga och allt kommer återgå till som det var innan, inom snar framtid.

Den andra frågeställningen är utifrån att vi kommer får leva med nuvarande situation som en del av vår vardag över en lång tid, kanske flera år.

I det första fallet så kan det vara ett alternativ att bara vänta ut tillvaron och sen köra på som vanligt, i den andra frågeställningen så blir det snabbt tydligt att här behövs det en ny långsiktig genomtänkt plan.

I båda fallen så kan man även fundera på om det eventuella goda eller dåliga verksamhetsresultatet kommer att fortsätta gälla framöver eller om det kommer ligga kvar på en hög och snabb tillväxtnivå.

Till sist kan man fundera över vad kollegorna i branschen kommer att göra och om det går att skapa någon form av fördel gentemot vad andra hittar på framöver.

swe2

Det kan också vara en ide att fundera över hur många som kommer att överleva i den branch man är i eller om det kommer nya aktörer som passar på att bryta sig in då det kanske finns plats för tillväxt.

Den digitala utvecklingen går väldigt fort nu, lite som i ett krig där kostnader blir sekundära bara man vinner på ett eller annat vis, eventuella förlustdelar inom olika verksamheter kommer troligtvis bara att skalas bort.

Några företag har varit påväg länge i sin förändringsresa, andra företag lägger ner i rasande fart på olika platser medan de köper upp nya plattformar för att ta plats digitalt innan konkurrenter får allt för stort försprång.

Där finns också en del aktörer som både har resurser och muskler till att helt ta över en ny marknad, kanske tom dominera en gammal traditionell marknad, så frågan är inte riktigt så enkel att det finns gott om tid till att agera och fundera på hur man vill göra.

Avslutningsvis så kan man fundera på det gamla ordspråket " Under stora ekar växer inga träd" frågan kanske blir mer intressant, när den gamla "eken" väl faller omkull och vilka som kommer fylla det gap.

Vi kommer se en hel del förändringar i år, vänta är nog inte längre ett alternativ om ni frågar mig, det här kommer ta tid och vi behöver anpassa oss långsiktigt genom att försöka göra så rätt som möjligt från början.

För vår egen del så har vi valt att köra vidare med både digitala och fysiska möten oavsett om det är kurser, coach program eller konsultation, vi blir helt enkelt mer inblandade i olika verksamheter och branscher.

Vi kommer agera både mer lokalt, men också mer globalt, då våra digitala kurser lockar deltagare som vill lära sig göra affärer i Skandinavien men även inom EU och tvärt om.

Ett resultat av att det efterfrågas varaktig beteendeförändring i kombination av att kunder behöver hjälp med resan på både ledarnivå och medarbetarnivå, en resa där inte alla är bekväma i sin nya tillvaro och verklighet.

Där har också hänt en hel del på olika globala marknader Brexit har effektuerats, ny president i USA med allt vad det nu innebär, rubbad handelsbalans med Asien, men det är en annan historia som jag säkert återkommer i framöver.


Christopher Bell Blomquist
Managing director Scotwork Sweden
BellBlomquist Consulting.
www.scotwork.se

Christopher Bell Blomquist
Mer från Christopher Bell Blomquist:
Qui audit adipiscitur
I give so that you may give
Tillbaka till Insights

Prenumerera på vår blogg

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. We value your privacy. For more information please refer to our Privacy Policy.